Visie

Onze school wil een veilige leeromgeving zijn voor alle leerlingen, leerkrachten en oudersLeerlingen moeten zich veilig voelen om te kunnen leren. Veiligheid begint bij het weten, dat de ander ziet wie je bent en je accepteert zoals je bent. Veiligheid is ook weten binnen welke grenzen je kunt handelen. We zijn alert op pesten en discriminatie en werken vooral aan het voorkomen hiervan. We gebruiken de lessen uit de Kanjertraining om de leerlingen bewust te maken van elkaars verschillen, deze te waarderen en te respecteren. Het welbevinden van de leerlingen en de leerkrachten staat centraal. We willen, dat de leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, sociale mensen, die met een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen de wereld tegemoet treden. 

Al onze groepen beschikken daartoe over een “datamuur”, waarop de groepsdoelen worden vastgelegd. Zo’n doel kan bijvoorbeeld zijn, dat de groep over een week de tafel van 8 wil kennen, maar een doel kan ook te maken hebben met gedrag. Samen de verantwoordelijkheid dragen en elkaar daarbij helpen en aanspreken, spelen daarbij een belangrijke rol. Leerlingen worden hierbij ook uitgedaagd om een actieve houding te hebben. 

Leerlingen ontwikkelen zich het best in relatie tot de ander. Samenwerken met andere leerlingen biedt hun de kans om te ontdekken, waar ze zelf goed in zijn en wat de ander goed kan. Ze krijgen daardoor niet alleen zelfvertrouwen, maar ook respect voor de ander. We laten leerlingen op verschillende momenten bewust in tweetallen of in kleine groepen werken en zetten daarbij coöperatieve werkvormen in. Ze leren hierdoor zonder volwassenen naar oplossingen te zoeken, elkaar uit te leggen, waarom ze iets belangrijk vinden of waarom ze voor een oplossing gekozen hebben. Ze leren bovendien om samen verantwoordelijk te zijn voor het resultaat. De leerlingen leren hierdoor op een actieve en betrokken manier. We vinden het belangrijk, dat op een school als de onze alle leerlingen en leerkrachten elkaar kennen. Regelmatig organiseren we activiteiten, waarbij jongere en oudere leerlingen elkaar treffen (lezen, knutselen, projecten). 

 

Boven alles willen we, dat de leerlingen elke dag met plezier naar school gaan en zich veilig voelen.